Hlavní cenu „Zlomenou závoru“ z devětadvacátého ročníku mezinárodního divadelního festivalu Bez hranic, který 8. června skončil v Českém Těšíně a Cieszyně, si odnáší Městské divadlo Brno za svou kabaretně laděnou férii Osmyčky, která reflektuje české dějiny z nečekaného pohledu. O vítězi rozhodli v hlasování samotní diváci.
LEGENDY STŘÍBRNÉHO PLÁTNA – Byla krásná a talentovaná, ale také výstřední a tvrdohlavá. U nohou jí ležel svět filmový i divadelní. Prožila romanci, která neměla v dějinách Hollywoodu obdoby. Čtyřikrát získala Oscara – poprvé v sedmadvaceti, naposledy ve čtyřiasedmdesáti. I těmito slovy lze charakterizovat Katharine Hepburnovou, největší herečku americké kinematografie, která se s přibývajícími léty stala pro mnoho svých fanoušků národním symbolem.
Radikální změny, považované za zásadní impuls českého moderního umění, ke kterým došlo na pražské umělecké scéně v prvních dvou desetiletích 20. století, byly do velké míry určovány proměňujícím se osobním vztahem dvou nejsilnějších tvůrčích osobností tzv. generace Osmy a Skupiny výtvarných umělců: Bohumila Kubišty (1884‒1918) a Emila Filly (1882‒1953). Jejich umělecký a osobní vztah mapuje výstava Západočeská galerie v Plzni v síni Masné krámy.
Jsou soukromé galerie, jimž přálo štěstí. Vznikly na pěkném místě. Ne třeba pro vnější krásu stavení, kde jsou k nalezení, ale pro pěknost svého prostředí. Tak se to má například s Galerií 12 Ludmily Tasovské v Náměšti nad Oslavou.
Výstava ZVUKY KÓDY OBRAZY: Akustický experiment ve vizuálním umění, kterou je možné zhlédnout do 13. října v Domě U kamenného zvonu v Praze, představuje průřez dějinami zobrazení zvuku a zvukového experimentu od doby avantgardy po současnost. Výběr děl téměř sedmdesáti autorů zahrnuje širokou škálu forem od abstraktních obrazů a nekonvenčních partitur přes znějící či rezonující objekty až po multimediální projekce a interaktivní instalace.
Čtvrtý ročník Marienbad Film Festivalu se uskuteční v posledním prázdninovém týdnu v Mariánských Lázních. Od 28. do 31. srpna 2019 nabídne program se zaměřením na experimentální snímky, světové filmové klasiky prezentované v neotřelé podobě a vzpomene i na velikána české divadelní režie Petra Lébla. Letošní festivalový plakát je inspirovaný filmovou klasikou režiséra Alaina Resnaise Loni v Marienbadu.
letošní 100. výročí vzniku surrealismu v Paříži je pro činné tvůrce a vyznavače tohoto hnutí významným datem. Například surrealisté ve středoamerické Kostarice, kde je surrealismus respektován, projevují zvýšenou výstavní aktivitu na více místech země. Od března do května to bylo v Puntarenas na břehu Tichého oceánu.
Na Vysočině, v bývalém Mohelském mlýně na levém břehu řeky Jihlavy mezi Mohelnem a Dukovany, je už třináctou sezonu přístupná Galerie Čertův ocas. Jméno má po blízkém říčním meandru, zasvěcena je surrealismu, s „domovským právem“ skupiny Stir a jejích hostů. Kurátorem galerie je malíř, básník a polygraf Lubomír Kerndl.
Černou komedii dramatičky Sirkku Peltoly Finský kůň uvede poprvé u nás Klicperovo dicadlo v Hradci Králové. Hra z roku 2004 je prvním dílem volné trilogie o finském venkovu, pojednává o životě jedné rodiny kdesi ve finském vnitrozemí a na osudech jejích členů reflektuje vstup Finska do Evropské unie. České premiéry v režiii Petra Šindla se dočká 1. června.