Letní filmová škola představí tvorbu Michaela Hanekeho i studentské snímky Vorlíčka či Jireše


Letní filmová škola Uherské Hradiště, která se letos koná od 26. července do 4. srpna, představí v sekci Ikona méně známou tvorbu i nejzásadnější snímky rakouského režiséra, držitele dvou Zlatých glóbů Michaela Hanekeho. V nové sekci FAMU History uvede festival studentské filmy Václava Vorlíčka, Hynka Bočana či Jaromila Jireše.

Letní filmová škola v Uherském Hradišti v roce 2017. Foto: Profimedia

 

Loni poprvé uvedená sekce Ikona se věnuje kultovním režisérům současnosti a pátrá po tom, jakým způsobem dospěli k svému ikonickému statusu. „Základní otázku, na kterou sekce odpovídá, lze formulovat následovně: „jak se XXX stal XXX“, v roce 2019 tedy „jak se Haneke stal Hanekem“. Cílem programu je představení základních prvků, ze kterých se postupně složil obraz velkého režiséra,“ říká Jan Jílek, hlavní dramaturg festivalu.

Filmy významných režisérů

Dramaturgie sekce se letos ujal rakouský filmový publicista a katolický kaplan Alfred Jokesch, takže můžeme čekat neotřelý pohled na Hanekeho poetiku a témata spojená s jeho tvorbou (zobrazení násilí apod.). Dalším hostem bude kameraman a dlouholetý Hanekeho spolupracovník Christian Berger. Prvním uvedeným filmem budou Tři cesty k moři z roku 1976, posledním pak předloňský Happy End.

Hostem Letní filmové školy bude i polský filmový režisér, spisovatel, básník a malíř Lech Majewski, který spolupracuje s osobnostmi světa umění (Julian Schnabel) i hereckými legendami (Charlotte Ramplingová). U svých děl se ujímá nejen režie, ale často vystupuje i v rolích producenta, scenáristy, střihače či kameramana. Majewski na LFŠ uvede reprezentativní výběr ze svých filmů.

Na festival dorazí i významná postava současné ruské kinematografie Alexej German ml., jehož atmosférické filmy bývají pravidelně premiérovány na festivalech v Berlíně či Benátkách, odkud si režisér za svůj třetí film Papírový voják (2008) přivezl i cenu za režii. Jeho festivalově nejúspěšnějším titulem je loňský Dovlatov.

Po deseti letech se do Uherského Hradiště vrací Marika Green, herečka, modelka a fotografka, která na LFŠ představí fotografickou výstavu mapující osobnosti jejího rodu s názvem Green / Fotografické paměti.

Studenti staří i mladí

Sekce FAMU History se ve svém prvním roce existence zaměří na režiséry a režisérky pražské Filmové akademie múzických umění, kteří zde studovali a natáčeli své filmy od založení v roce 1946/47 až do školního roku 1956/57. Divák se podrobně seznámí s tvorbou tvůrců, jako byli Václav Vorlíček, Milan Vošmik, Drahomíra Reňáková – Králová, Hynek Bočan, Jaromil Jireš nebo Jan Němec. Jejich studentská tvorba výrazně uspěla na zahraničních festivalech a otevřela jim dveře do československého hraného filmu.

Sekci doplní tradiční prezentace tvorby studentů filmových škol, která je letos opět na vysoké úrovni. Příkladem může být i úspěch několika snímků na zahraničních festivalech. Pražskou FAMU reprezentuje kupříkladu hořká komedie Cukr a sůl režiséra Adama Martince o pravidelném setkávání bodrých kamarádů, nebo snímek Sto dvacet osm tisíc režiséra Ondřeje Erbana, který se zaměřuje na palčivý problém v české společnosti – exekutory a zabavování majetku.

„Snažíme se systematicky vyhledávat a podporovat talentované tvůrce a spolupracovat s nimi. Díky tomu vznikají díla, která oceňují diváci i odborné poroty – jako třeba snímek Cukr a sůl, jenž měl světovou premiéru na festivalu v San Sebastianu, na Festivalu krátkých filmů Praha získal Cenu pro nejlepší film a obdržel i nominaci na Cenu Magnesia. Jen letos jsme podpořili vznik dalších tří snímků začínajících tvůrců,“ konstatuje generální ředitel České televize Petr Dvořák.

V loňském roce zahájili organizátoři v souvislosti se 100. výročím vzniku Československa tříletý cyklus Kdo jsou Češi, v němž zkoumají různé fasety národní povahy pohledem českých tvůrců. Po loňské úvaze o tenké hranici mezi hrdinstvím a zbabělostí se letošní výběr nazvaný Smějící se bestie věnuje snímkům, dokumentujícím svébytný český postoj k moci a autoritám. Filmy jako Nikdo nic neví, Osudy dobrého vojáka Švejka či Nejistá sezóna doprovodí diskuse odborníků.

Druhý ročník Východních příslibů přinese především pohled do dějin i přítomnosti zemí někdejšího východního bloku. Větší část letošní přehlídky tvoří dramata zkoumající kolizní momenty národní historie i méně existenciální, přesto naléhavé problémy současníků. Promítat se bude například animovaný dokument o válce v Angole natočený podle knihy polského reportéra Ryszarda Kapuścińského.

Virtuální realita a televizní seriály

Loni poprvé Letní filmová škola zařadila do svého programu filmy natočené ve virtuální realitě. Letošní výběr novinek z líhně VR vizionářů zahrne poprvé i interaktivní projekty pro náročnější VR zařízení. Stejně tak se poprvé uskuteční site-specific VR akce – filmy s vězeňskou tematikou se spojí s geniem loci hradišťské opuštěné věznice. Další lineární VR filmy se pak zaměří například na hororovou tvorbu z Tchaj-wanu a Jižní Koreji. Další pásmo poté představí trend „VR ART“, tedy převádění obrazů slavných mistrů do VR. A chybět nebudou ani nejnovější dokumenty z festivalu Jeden svět.

Sekce HOT TV se v letošním ročníku zaměřuje na televizní vyprávění. Protože je ale prakticky nemožné obsáhnout všechny jeho aspekty, budou prozkoumány především ty způsoby vyprávění, které jsou v současné televizi používány jako hlavní atrakce televizních seriálů (například Panenka Jane, Odpočívej v pokoji nebo Osmý smysl).

Dvě letní kina přinesou akreditovaným návštěvníkům festivalu i místním obyvatelům divácky nejatraktivnější české novinky (Ženy v běhu, Teroristka, Úsměvy smutných mužů či Čertí brko) i zapomenuté klenoty 90. let (Návrat idiota, Kouř, Jízda či Postel). V innogy letním kině na Masarykově náměstí se pak druhý sobotní večer bude promítat historicky nejúspěšnější film v českých kinech Bohemian Rhapsody.

V letošním roce se bude konat již druhý Industry program filmové a audiovizuální výchovy, který pořádá Letní filmová škola ve spolupráci s Národním filmovým muzeem NaFilM. Nabídne nejen diskusní panely s českými i zahraničními hosty, ale především praktické ukázky přístupné veřejnosti. Účastníci si vyzkouší, jak se dělají ruchy a zvukové efekty ve filmu, a odhalí, jak významnou roli zastávají, nebo zjistí, jak jednoduše lze pomocí zvuku nebo střihu s obsahem filmu manipulovat. Součástí bude také úniková hra Fakescape, ve které si lze vyzkoušet, jak důležité je ověřovat si informace a rozpoznat nástrahy a dezinformace v médiích.

Svůj prostor na Letní filmové škole v rámci odborného programu bude mít i mezinárodní projekt filmové výchovy CinEd, který zdarma pomocí webové platformy www.cined.eu zpřístupňuje evropské filmy školám, žákům a studentům ve věku 6 až 19 let a jehož českým partnerem je Asociace českých filmových klubů. Zájemci o filmové vzdělávání se mohou těšit na projekci snímku Jak jsem strávil konec světa za účasti režiséra Cătălina Mitulescu, který patří k hlavním hostům festivalu.

Více informací najdete na webu Letní filmové školy.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

Zaujalo vás

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB
MKP