Film Colette: Příběh vášně – historie opět zvítězila nad uměním


Prozatím poslední film britského režiséra Washe Westmorelanda Colette: Příběh vášně je jako román, který si čtenář s chutí přečte a následně na něj zapomene, aby později v údivu po pár stranách zdánlivě nového románu zjistil, že jde o příběh, který již četl. 

Colette: Příběh vášně. Foto Bioscop

 

Film Colette: Příběh vášně má v podstatě vše, co podobný typ filmů vyžaduje: silnou a dostatečně atraktivní předlohu (v tomto případě reálnou osobu francouzské spisovatelky, varietní umělkyně a novinářky Sidonie-Gabrielle Colette), kvalitní herecké obsazení (Keira Knightley jako Colette a Dominic West jako její manžel Willy), opulentní výpravu a kostýmy a v neposlední řadě i v současné době atraktivní téma, pracující s obrazem silné ženské postavy, která – na přelomu devatenáctého a dvacátého století nebo ve století jednadvacátém – musí stále bojovat o vlastní důstojnost a svobodu.

Otázkou ovšem zůstává, zda jsou podobně „tradiční“ filmová díla, zvláště pokud jde o jejich práci s historickou látkou, obrazem i s výstavbou filmového vyprávění, stále dostatečně zajímavá, aby bylo nutné je navštívit v kině (Toman Ondřeje Trojana by mohl být českým příkladem podobné tendence).

Sidonie-Gabrielle Colette byla osobností francouzské literatury, jejíž životní příběh i literární dílo zasahovaly do několika uměleckých forem; jako autorka vytvořila nesmírně populární postavu mladé dívky Klaudiny (česky vyšly romány této postavy již ve třicátých letech minulého století), jež se postupně objevila ve čtyřech vzájemně navazujících románech, které ovšem vyšly pod autorským pseudonymem Willy, prvního manžela Colette.

Právě tento motiv skrytého autorství, pracující s obrazem mladé vesnické dívky, která začíná publikovat první literární díla jménem svého staršího manžela na počátku dvacátého století v Paříži, tedy v uměleckém, kulturním i společenském centru tehdejšího moderního světa, je pro film Washe Westmorelanda v mnohém určující.

Příběh postupné emancipace Colette zahrnující nejen vývoj jejího literárního (a později i divadelního) talentu, ale také osobní sexuální orientace je i z dnešního pohledu fascinující, ve filmu ale působí knižně a očekávaně (to je ostatně údělem mnoha podobných filmů založených na historické realitě).

Chronologie vyprávění je neúprosná, přesto stíhá zachytit jen mládí francouzské autorky v období do rozpadu jejího prvního manželství, které v sobě skrývá úspěch románové Klaudiny i – aspoň náznakem v posledních záběrech filmu těsně před začátkem divadelního představení – počátek nového vyprávění o tulačce (román La Vagabonde vyšel v roce 1910).

Filmový obraz soužití Colette a Henry Gauthier-Villarse neboli Willyho v sobě nese dostatečný dramatický potenciál, ale využívá ho jen částečně k sérii dobře propracovaných, ale jen izolovaných „obrazů ze života“. Přitom postupně vzrůstající popularita ústřední autorské dvojice a Williho snaha vydělat na jejich úspěchu co nejvíce peněz nejsou příliš vzdáleny způsobům, jakými jsou popularita a její mediální obraz budovány i v současné době. 

Klaudina prostopášnost, naivnost i morální přímost ve spojení s libertismem erotického kultu mytologické Sapfó se ztrácí ve filmu Washe Westmorelanda v záměru vyprávět toho co nejvíce. I když je Keira Knightley důstojnou představitelkou skutečné Colette, přesto zůstává po zhlédnutí filmu nepříjemný pocit, že historie tu opět zvítězila nad uměním. Divák tak ze strhujícího příběhu jako u očního lékaře zahlédne jen ty největší řádky.

Autor je šéfredaktor čtvrtletníku Film a doba.

 

Další recenze filmů a také divadelních představení najdete v aktuálním čísle Literárních novin 4/2019, které je právě na stáncích.

O předplatné Literárních novin si můžete napsat na adresu Korunní 104, 101 00 Praha 10 či e-mailem  Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript  nebo zavolejte na 234 221 130, 800 300 302 (bezplatná linka). Jejich elektronickou podobu si můžete koupit ZDE

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

Zaujalo vás

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB
MKP